marți, 25 iunie 2013

MECEFF 2013,ziua unu

Plouă la Mediaș.Și e răcorică...
De ieri sînt la MECEFF-Mediaș Central Film Festival 7+1,ediția a treia.Drumul,în mașina festivalului,a fost plăcut și,lucrul cel mai important,rezonabil.Vorbesc de timp,cam 4   1/2 h,cu plecarea la 9 din București și cu două mici opriri.Orașul ne-a întîmpinat (așa-i expresia...) călduros,la propriu.Cald,nu canicular.Totul pare neschimbat din 2011,de la prima ediție,la care am fost.Din păcate,a dispărut o cofetărie care era chiar în fața intrării în curtea turnului.Trist,pentru că avea un aer cochet-desuet,cu mobilier greu,din fier forjat,cu "galantar" de pe vremuri,iar prăjiturile arătau tot cam de pe atunci.Și aveau același gust,pline de siropurile și de aromele copilăriei...Încerc să găsesc niscaiva poze de acum 2 ani și să le afișez.Dacă nu uit.
Bun.Filmele.În competiție nu vorbim de o selecție a președintelui festivalului,domnul Radu Gabrea,pentru că cele 7 țări din Europa Centrală-Austria,Cehia,Polonia,România,Slovacia,Slovenia,Ungaria- trimit la Mediaș filmele care au fost premiate ca find cele mai bune în concursurile respective.However,în cazul României,domnul Gabrea  a preferat premiul UCIN-Despre oameni și melci,regia Tudor Giurgiu-și nu Toată lumea din familia noastră,regia Radu Jude.Acesta va fi prezentat în secțiunea "Filme în afara competiției".Toate detaliile tehnice,să zic așa,le găsiți pe site-ul festivalului,www.meceff.ro
Ieri,doar un film.Austriacul Atmen/Respirînd,regia Karl Markovics,2011,93',cu Thomas Schubert,Karin Lischka,Gerhard Liebmann.Multipremiat,cu un actor (Thomas Schubert) remarcabil în rolul tînărului condamnat pentru o crimă săvîrșită la 14 ani și care încearcă să redescopere libertatea&normalitatea vieții de dincolo de gratii,filmul e echilibrat în construcție,fără să cadă în patetic,sau,și mai rău,în didactic și sentimental zaharisit.Roman Kogler,personajul principal interpretat de Thomas Schubert,are ocazia să muncească în afara închisorii și alege o firmă de pompe funebre,unde,evident,va intra în contact cu trupuri neînsuflețite și cu rudele decedaților,dar și cu temporarii săi colegi,destul de rezervați,la început.Firește că alegerea regizorului,care este și scenaristul filmului,pare cam forțată (închisoare,cadavre,tînăr crescut în orfelinat),dar filmul,în ansamblu,este bine articulat,nu e fals,respiră prin propriile forțe,e viabil.Sînt și secvențe studiate,bine lucrate (reprizele la bazinul închisorii),dar care nu descentrează o povestire spusă (relativ) simplu,la nnivel stilistic,cu dialoguri mai degrabă zgîrcite,cu unghiuri și planuri neobositoare și cu o muzică nfolosită cu economie,aș zice,dar care putea lipsi fără probleme.
Despre celelalte...atracții ale orașului și ale festivalului,cu imaginile aferente,nițel mai încolo.Acum mă grăbesc la Die Oberhausener/Manifestul de la Oberhausen,o serie de scurt metraje realizate de cei care semnat celebrul  manifest din 1962,care a însemnat începutul Noului Film German.Hm, sintagma asta,seamănă cu ceva de pe la noi...
Pînă data viitoare,toate bune!

FlorinB

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu