2013, așa cum a fost în sălile cinematografelor
Îmi plac clasamentele şi topurile şi abia aştept să mi se
ceară părerea,ca să fac recapitulări şi revizitări ale filmelor văzute. Într-un
anume fel,cred că e şi un soi de omagiu adus acestora,bune,sau rele şi celor
care s-au străduit,sau nu,să le
realizee.
A fost un an rezonabil;pentru mine,vreau să zic. Nu am fost
la nici unul dintre cele 3 MARI (Berlin,
Cannes,Veneţia),dar am fost la TIFF şi,surpriza foarte plăcută a anului,am fost
invitat la Namur,la Festivalul Filmului Francofon. Pentru asta, spun OBRIGADO
ICR Bruxelles!,în special domnului Cătălin Hrişcu. Da, mi-ar plăcea să revin
anul acesta. A fost şi locul care mi-a oferit locul doi din foarte personalul
meu Top Ten. Pentru că,doamnelor şi domnilor,clasamentul meu este ”cel mai
democratic loc din lume” (citatul ăsta îi aparține unui om care știe ce
vorbește cînd vorbește despre plăcere.Oricum Hugh Hefner se referea la patul
dumnealui...),este locul unde concurează toate filmele pe care le-am văzut în
ultimele 12 luni,aka 2013,indiferent de pedigree. Adică,TIFF,Les Films de Cannes
a Bucarest,Namur,sau sala „n” a vreunui mall pot trimite filmul direct pe unul
dintre cele 10 locuri. Şi asta nu e tot;nu iau în considerare doar premierele,ci
le dau o şansă şi filmelor revăzute. Pe unele dintre ele le-am vazut pentru
prima oară pe ecran mare anul acesta,so,ar fi fost mare păcat să le ignor.
Aşadar...
1.Only Lovers Left
Alive,regia Jim Jarmush,Marea Britanie/Germania/Franța/Cipru/SUA,2013,123
minute
2.L Image manquante,regia
Rithy Panh,Cambogia/Franța,2013,92 minute
3.Wrong,regia
Quentin Dupieux,Franța/SUA,2012,94 minute
4.Inside Llewyn Davis,regia
Ethan şi Joel Coen,SUA/Franța,2013,104 minute
5.L”inconnu du lac,regia Alain Guiraudie,Franța,2013,100 minute
6.Shirley:Visions of Reality,regia Gustav
Deutsch,Austria,2013,93 minute
7.Koppidoi neko/I Catch a Terrible Cat,regia Rikiya Imaizumi,Japonia,2012,130 minute
8.In the Fog,regia Sergei Loznitsa,Germania/Olanda/Belarus/Rusia/Letonia,127
minute
9.Heli,regia Amat Escalante,Mexic/Franța/Germania/Olanda,2013,105
minute
10.Django Unchained,regia Quentin Tarantino,SUA,2012,165
minute.
Acum,după
ce le-am așezat pe cele 10,cît de cît atent,mă întristează-enervează-sîcîie
ceva. E vorba despre două filme pe care le-am (re)văzut la festivalul organizat
de domnul Cristian Mungiu. Acest (re) înseamnă că,pentru mine,au
fost o premieră pe ecran mare. Le tot văzusem,le știam,le iubeam/le iubesc și
revin la ele de fiecare dată cînd am nevoie să văd filme cărora nu am am ce să
le reproșez,la care mă uit cu plăcere,doar cu plăcere. Filme despre care știu că
nu sînt altele ca ele și care,mai mult,au influențat indiscutabil și permanent
ceea ce numim istoria cinematografului. Iar la finalul unuia dintre ele plîng. De
fiecare dată. Și îmi place că,după atîția ani și după atîtea vizionări (nu
prea-mi place cuvîntul ăsta,dar în contextul dat...) nu sînt secat definitiv de
bucurie,de mirare și de emoție. Îmi place că nu sînt dry out,cum,frumos și concis,spun englezii. Probabil veți înțelege
despre care dintre aceste două filme vorbesc.
And,after all,de ce Top Ten? De ce doar zece? De unde cifra
asta? Să nu-mi spuneți despre perfecțiune,rotunjime,gimnastică,Montreal
șamd. Nici măcar despre simbolistica iudeo-creștină,în care cred.Singura.
Astfel că,urmînd exemplul domnilor Clarkson,Hammond și
May,care au alcătuit un Top Gear”s 41 most memorable moments,pe care-l
puteți vedea pe BBC Knowledge,am să rectific și...I give you
Top 13.Most memorable movies of 2013
1.Duel,SUA,1971,90 minute și E.T. the Extra-Terrestrial,SUA,1982,115
minute,regia Steven Spielberg
3.-12.Filmele mai sus așezate.
Și pe al 13-lea loc,tot un documentar
13.Un
specialiste,portrait d”un criminel moderne,regia Eyal Sivan,Israel/Franța/Germania/Austria/Belgia,1999,128
minute.
Așadar,doar 4 filme care au avut distribuție regulată în
sălile cinematografelor din România...Și două documentare din totalul de 13. Am
ales această...devălmășie pentru că,indiferent de genul lor declarat,sau
nu,filmele sînt,finalmente,doar bune,sau proaste. Firește,există niveluri și (sub)niveluri,dar,la
final de an,acestea sînt cele 13 filme pe care mi le amintesc fără nici o părere
de rău. Tot la fel de firește,mai sînt și altele pe care le pot recomanda cu
plăcere,dar,cum spuneam,să fie 13!
Zilele următoate am să fac o listă (parcă nu-mi vine să-i
zic Top...) cu dezamăgirile,eșecurile,rateurile anului tocmai terminat.
Ați observat că în Top 13 nu apare nici un film românesc.Și
n-a fost chiar un an rău pentru mica breaslă autohtonă.Atît vă spun:așteptați
zilele ce vor să vină...
Va urma
V-a livrat Florin Barbu.Azi,miercuri,8 ianuarie 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu